torsdag 1 januari 2009

minnesmärke

Gjorde du något 2008 som du aldrig gjort förut?
- Jag var en sväng på NoK.
- Och en sväng i Turkiet.
- Jag blev sambo med min p-vän för att jag inte hade någon annanstans att bo.
- Började läsa litteraturvetenskap och plöjde en jäkla massa klassiker.
- Jag träffade en fantastiskt fin vän som jag dricker vin med ibland och pratar om stora saker.
- Jag fick mitt första C. (fortfarande plågsamt att prata om det!)


Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inget. Har nog många löften till mig själv som jag ska hålla ändå. Typ, att inte banka huvudet i väggen, hålla mig på mattan, kamma luggen, hålla mig i skinnet osv etc

Kommer du ha några nya för 2009?
Nä. Se ovan.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2007?
Nej.. Det har bara hänt en gång och jag vet fortfarande inte hur jag ska reagera. Läskigt det där. Dock ska en som spelade bas i ett band jag var med i på högstadiet få barn i år.. Jätteläskigt.

Är det något du saknade år 2008 som du vill ha år 2009?
En bok om Bermudatriangeln!! En disciplin att dö för.

Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför?
16 september. Då ringde Petra.

Vad var din största framgång 2008?
Ja det var väl också när Petra ringde. Eller att inte sambolivet får mig att freaka. Det är bra för mitt psyke det där. Att bo tillsammans.


Har du varit sjuk eller skadat dig?
Frisk som en humla på sommaren.

Bästa köpet?
PS på Tradera och ett sprillans FF9!

Vad spenderade du mest pengar på?
Inget speciellt. Jag har sparat jättemycket pengar för att kunna resa nästa år. Iår. Alltså.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
- Att träffa min syster i Uppsala den där gången när jag inte orkade ta hand om mig själv.
- Bo i Aspis.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007?
Pleasure songs - the Mary Onettes
Flume - Bon Iver
Jag är en vampyr - Markus Krunegård

Var du gladare eller ledsnare 2006 jämfört med tidigare år?
Gladare. Så jävla mycket gladare. Fast eftersom sorgen är poetens kärna så antar jag att jag har missat hur mycket som helst. Inte för att jag är någon poet då. Men du fattar.

Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat Jessica. Skrivit.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Nojjat över saker som hände förra året.

Blev du kär i år?
Ja.

Favoritprogram på teve?
Twin Peaks. Gossip Girl. Six feet under. True blood.

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av 2007?
Orka hata!

Bästa boken du läste i år?
Svår fråga. Kanske Wuthering Heights, eller den grep mig. Den jag sträckläste snabbast utan att vara tvungen var Twilight-sagan. Francoise Sagans Själens blåmärken var fin. Stormen & Vreden av Faulkner fantastisk. Några fina Bukowski... Ja. Hm. Om jag hade läst Joyces Ulysseus hade jag nog svarat den. Så jag gör det. I brist på bättre klara svar.

Största musikaliska upptäckten?
The Mary Onettes

Något du önskade dig och fick?
Jag ade länge önskat final fantasy IX så det gav jag till mig själv.

Bästa film?
Min första kärlek av Louis Malle. Vet inte vad den heter på franska.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Var full. Bakade en tårta. Gick på en tråkig klubb på Marie Laveau.

Finns det någonting som skulle gjort ditt 2008 ännu bättre?
Självklart. Vad hände med alla deep shit-diskussioner? Jag vet bara tre personer som kan prata ordentligt (!) om sånt. Två bor i Umeå och den tredje kan jag liksom inte träffa.

Om inte Ronja hade dött.

Vad fick dig att må bra?
Frostis kärlek.
Petra.
Sosa.
Nefflan.
Ronja.

Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Ingen mer än någon annan.

En värdefull läxa du lärt dig i år?
Om du är rädd så händer det.

Citera en sångtext som summerar 2008:

there’s nothing I can do to heal you
if you let it all begin
there’s nothing I can do to please you

if I could run along beside you
never stop to look around
i would probably see the world through your eyes

and you say you have to be there
cause you feel so ordinary
but you know how much you need me
when the sadness comes for you
and I know you feel
the weight that’s on your back
can get you through
when lost is all you have
when lost is all you have

how many years have you forgotten
have you ever been awake
something is gone cause you’re not open

I never believed I’d find your heart here
the end is something new
I never believed I had to go there
I never believed I had to go there

and you say you have to be there
cause you feel so ordinary
but you know how much you need me
when the sadness comes for you
and I know you feel
the weight that’s on your back
can get you through
when lost is all you have
when lost is all you have

when all you do is wrong
when all you feel is wrong
if I could dream away

when all you do is wrong
when all you feel is wrong
if I could dream away
if I could dream away

when all you do is wrong
when all you feel is wrong
if I could dream away
if I could dream away
if I could dream away


/a

5 kommentarer:

padam padam sa...

Jahmen låt oss ses, när kommer du tillbaks?

padam padam sa...

den sjätte. jag och dan the man ska ha ferra i aspis helgen efter. vi kan väl slå ihop den med din och josses fest? /a

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
padam padam sa...

men tänk hur många som skulle komma, mina kompisar plus josses kompisar... Jag vill bjuda runt 15 pers iaf. skulle ni inte tycka att det vore konstigt att ha en massa folk ni inte känner hemma hos dig?
/j

padam padam sa...

måste prata med min hyresvärd bara! (frostis) /a