fredag 2 januari 2009

Minnesmärke från mig med

Jag har varit i Skåne i en vecka, förstår att våra bloggläsande massor har undrat sig blå, men nu är jag tillbaks! Nyår firades i en charmigt hus på Österlen med min pojkvän, min äldsta vän och hennes pojkvän som råkar vara min pojkväns bästa vän. Parmiddagigt värre kan man ju tycka, men ta med i beräkningen att mina fläckvisa minnen från kvällen bland annat består av att min pojkvän håller mig upp och ner i anklarna och skakar mig frenetiskt (jag hade hicka) samt att pojkvän nr 2 tycker att det vore en fin idé att bada i ett stormpiskat östersjön framåt fyrarycket på morgonen.

Anyhow:

Gjorde du något 2008 som du aldrig gjort förut?
Jag skaffade Ett Riktigt Jobb och lärde mig väldigt mycket om hur the arbetsmarknad funkar. Det var också det vuxnaste året någonsin.

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag tänkte lite halvengagerat att jag skulle simma varje vecka men det sket sig i mars någon gång...

Kommer du ha några nya för 2009?
Ja. Se ovan.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2007?
Ja, en jobbarkompis. Hon är några år äldre än mig, själv känner jag stark panik vid tanken på att bli gravid.

Är det något du saknade år 2008 som du vill ha år 2009?
Ännu mer resor, och så vill jag träffa mina vänner mer, och inte bara för att festa.

Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför?

Datum är inte min grej, jag minns aldrig när någon fyller år och det slog mig just att jag fyller år imorgon. Men semestern i Grekland eftersom det känns (klyschvarning) som att komma hem varje gång jag är där.

Vad var din största framgång 2008?
Bra jobb och ett himla lungt och förnöjt psyke.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej. Är iofs vrålförkyld nu med ögoninflammation och fläskig munherpes, tack pojkvän.

Bästa köpet?
Nöjen och resor. Har köpt väldigt lite kläder, börjar bli läskigt obrydd (för att vara mig vilket ändå betyder att jag ligger på en rätt neurotisk nivå).

Vad spenderade du mest pengar på?
Upplevelser, typ restaurang, klubb och resor.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
- En gång var mitt mål att leva i förnöjsamhet, nu gör jag det och när det slår mig är jag glad (fast också lite ledsen, wtf?).
- Långa samtal med vänner, driva av vin och filosofilust.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007?
Jag är en vampyr - Markus Krunegård
En sång med Yelle.
Sånger av Vapnet... Nån dude som sjunger "torn on the platform" alltså, namedropping när det gäller musik är jag så dålig på.

Var du gladare eller ledsnare 2007 jämfört med tidigare år?
Gladare. Så jävla mycket gladare. Fast eftersom sorgen är poetens kärna så antar jag att jag har missat hur mycket som helst. Inte för att jag är någon poet då. Men du fattar. (snor den rakt av)

Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat Andrea. Rest. Sparat pengar.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Nojjat över saker som hände förra och förrförra och förrförrförra året och en del år innan dess.

Blev du kär i år?
Jag är ju kär i min pojkvän, ibland mindre och ibland mer.

Favoritprogram på teve?
Mad Men. House. Dokumentärer i stil med "jag tänder på amputerade"...

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av 2007?
Nej.

Bästa boken du läste i år?
Jag har läst så ovanligt lite böcker i år (NYÅRSLÖFTE!). Och ingen fastnade. Eller jo den där boken jag lånade av Andrea om en flicka som blir omhändertagen av Yetis i Himalaya haha...

Största musikaliska upptäckten?
Yeasayer.

Något du önskade dig och fick?
Önskade mig inga saker direkt, de jag ville ha köpte jag.

Bästa film?
Inte fan var det alla slasherfilmer från tidigt åttiotal... Vet ej. 2009 får gå i bokens och filmens tecken.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Eftersom den är så nära nyår brukar jag aldrig festa då. Antingen gjorde jag inget särskilt på just den dagen, firandet får komma någon vecka efter.

Finns det någonting som skulle gjort ditt 2008 ännu bättre?
Mer resor. Träffa vänner mer. Lite mer kultur, typ teater och böcker och filmer där folk inte bli radioaktiva zombies.

Vad fick dig att må bra?
Micke.
Vänner.
Grekland.

Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Valet i USA. Miljöförstöring och utfiske av havet, men det var jag ju tvungen till eftersom jag hjälpte till att ordna en konferens om det.

En värdefull läxa du lärt dig i år?
Det är enklare än du tror och du klarar dig alltid.

Citera en sångtext som summerar 2008:
Som sagt, inte min grej, jag kommer inte på något utan vill väl dra till med samma gamla Billiejazz som alltid. Men det summerar ju inte 2008, det summerar ju mitt liv, typ.

/j

Inga kommentarer: