måndag 19 januari 2009

jag vill också

Okej, helt plötsligt höjde sig lidingö i klassen typ flera KILOMETER för att han berättade att han håller på att göra ett bestiarium! HUR fantastiskt är inte det? Jag citerar wiki: "Bestiarier är medeltida verk som i allegorisk form skildrar djur som handlar efter mänskliga värderingar för att göra tydligt vad som är "gott" och "ont".
De äldsta bestiarierna är från tidig medeltid, till exempel "Physiologus". Dessa är mer sakligt beskrivande men omfattar även fantastiska skildringar av fabeldjur. För medeltidsmänniskan existerade drakar, enhörningar, kentaurer och fauner som verkliga väsen."




/a

1 kommentar:

padam padam sa...

när jag var barn brukade jag rita typ snigeldjur med långa sugsnablar och flera fasettögon som jag tänkte mig levde nere i djuphavet (haha man kunde ju ana vartåt det barkade...) fast de hade iofs inga moraliska aspekter. Men jag gillar tanken på ett bestarium, och så är det ju ett fruktansvärt snyggt ord.
/j