tisdag 6 januari 2009

i stockholm är jag född

och här har jag bott sedan dess. Jag vet ingenting om hur det är att bo i någon annan stad.

Inget "jävla 08!" nu. Men är det skillnad liksom, att bo i en liten stad som de flesta städer i Sverige är, mot att bo i denna förvuxna småstad? För Stockholm är ju inte så stort och för mig börjar det kännas olidligt hemtamt. Visst är östermalms pampiga fasader tjusiga, visst är 50-tals feelingen i kvarteren runt odenplan charmig, visst har mitt eviga södermalm varit kuliss till otaliga glada utekvällar. Men been there done that. Det är så dags för något nytt.

När vi bilade ner till Skåne inför nyår åkte vi igenom små söta städer och byar, de hette typ Ryd och Målilla och Bjärnum. Vi kollade ut på hus med snickarglada verandor och små stugor ensamma ute i skogen och undrade hur det var att bo där, eller där, eller där?

Ja, hur är det egentligen? Någon som vill byta ett hus i en skog mot en shysst tvåa i Hökistrakten?

/j

Inga kommentarer: