tisdag 13 januari 2009

Jag tänker mig att räven i titeln syftar på La Fontaines fabel om räven och rönnbären, och att räven symboliserar det förtryckta folket som adapteras

...och finner sig i sin situation och därför inte gör uppror mot Ceausescu. Räven får inte rönnbären, men folket gjorde ju uppror. Betyder det att min teori är svag? Nej! För räven är också en jägare - så länge den inte går i fällan....

Den opåbörjade tentan hänger som en död fisk kring min hals och flinar åt mig med kryssögon. Men jag ska besegra den!

Vaknade t.ex. imorse av ett tips från det undermedvetna i form av en mening "se boken som ett urverk". Det tänker jag också göra.

Detta är vad som ska hjälpa mig:


Gamle La Fontaine


Urverk


Freuds teori om det undermedvetna

Jag börjar nu. Tack och adjö för fisken, liksom.

/a

Inga kommentarer: