lördag 17 januari 2009

inte ens vargens timme

MEN ORKA

Kille i baren: TJENA
Jag: Hej hej
KIB: Jaså du läser litteratur!
Jag: Ja.
KIB: Bara på skoj eller?
Jag: Nä.
KIB: JAHAJA
Jag: ...
KIB: SJÄLV LÄSER MAN OCKSÅ BÖCKER
Jag: Jaha, vadå?
KIB: Äääääälskar typ ALKEMISTEN den är grym!
Jag: Jag hatar den.
KIB: Jaha.. men den är så META liksom!
Jag: Hur menar du nu?
KIB: JA MEN DU VET!!!!
Jag: Nja.
KIB: EXISTENSIALISMEN!!!!!
Jag: Huh?
KIB: EXSTENSIALISMEN är liksom... så SKÖN!!!!
Jag: Om det är något den inte är, så är det väl skön.
KIB: JA MEN DU VET!!!!

Orka försöka plocka upp någon genom att påstå att existensialismen är SKÖN? Och på att droppa Alkemisten? Herregud. Är detta världen jag lever i? Det känns till och med lite too much att kalla sig elitist.

Annars då?

Litteraturöl med klassen efter inlämnad tenta. Hamnade på WC. Absurd situation. Lidingö pratar om att han är så svår och en blond tjej var asglad och kände ALLA. Sen jag med hål i strumpan som drack öl och längtade efter det lyckliga livet men tvingade mig själv till att prata om....SKOLAN JOBBET LIVET

Och sen ramlar man ner i sin egen olust och börjar smsa trots att man inte borde. Sitter i slussen och låter tåg efter tåg gå, håller krampaktigt i telefonen eftersom man någonstans djupt inne i sig själv hoppas på att någon ska
MESSA RINGA SKRIVA SKRIKA VIFTA ROPA
som att
eller
SKULLE INTE TRO DET

väl hemma får man en miljon
VAR E RU
och
VART TOG DU VÄGEN?!

ursäkta jag gick hem och dog ännu en liten bit
du är för sen
inatt igen


så nu sitter jag här spelar emotionell längtar objektiva korrelat och
någon som aldrig tröttnat på att prata

/a

3 kommentarer:

padam padam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
padam padam sa...

ok, jag är överlag fruktansvärt osnobbig när det gäller litteratur, jag läser allt från diary of a shopaholic till... ja men du vet, fiiina författare liksom. MEN JAG STÅR INTE UT MED PAULO COHELO! Jävla kvasiintelektuell puckonewageprosa för dummies, det är inte djupt, det avslöjar inte fundamentala sanningar, det är bara utbroderat lull-lull kryddad med lite wannabebuddhism och "mystisk" visdom från typ "orienten" eftersom allt som inte är väst förmedlar en sådan uråldrig insikt om hur livet bör levas, vilket imho är ett smått rasistiskt synsätt. Och den är ungefär lika existentialistisk som min... röv.

Jag har läst Cohelo i missriktade försök att förstå hans berömmelse och jag blev bara arg, som du ser håller ilskan i sig.

/j

padam padam sa...

OCH DET ÄR DEN ILSKAN VI ÄLSKAR!!!
Nu ringer jag dig.

/a