måndag 28 juli 2008

tant Jessica

Jag fruktar att åldern börjar ta ut sin rätt. Ja, jag är 23, jag borde vara pigg som en nyutsprungen ros om än inte lika fräsch men bevisen är överväldigande: idag höll på att förvandlas till min mamma, eller farmor (inte mormor, hennes liv var bra mycket mer party än mitt). Idag efter jobbet så skulle jag till exempel in till stan lite snabbt för att köpa nödvändiga grejer, sånt där som man behöver lagra upp sig på ibland, strumbyxor, bodylotion, stödstrumpor. Går av vid t-centralen eftersom det är enklast. Under hela tunnebaneresan dit hade jag irriterat mig på de unga män som satt bredvid mig och pratade högt samt luktade öl. De störde mig när jag försökte läsa! Kollektivtrafiken ska ju vara till för alla, faktiskt, unga herrn, sa jag inte till han som satt närmst. Men jag ville, och en dag så kommer sniprösten leta sig ut ur min strupe utan att jag kan hejda den!

Uppe på t-centralen förvandlas jag till Magdalena Ribbing och tänker uppretade tankar om dessa slafsiga kläder som gemene man hafsar runt i så fort det bli över 15 grader. Och så lättklädda folk är! Överallt grisrosa lår och rödfnasiga ryggar. Jag fläktade mig besvärat och drog min lilla diskreta bolero hårdare runt axlarna. Ja, jag går ju inte och exponerar mig på det där ohyfsade sättet! Korta shorts, sådana där hotpants mitt i stan, ska det vara något det?! De överfulla butikerna med pulserande reahysteri blev för mycket för mig och med oförättat värv trippade jag ner i underjorden igen för att ansluta mig till bussen som skulle föra mig hem. Dock hann jag få mindre hjärtsnörp av en sjavig man som snortade i sig något från en bänk innan bussen kom. Med ett resolut grep om handväskan bökade jag in mig i bussen så att jag fick en sittplats.

När jag kom hem fick jag ett erbjudande om ölhäng på Nyfiken Gul. Jag övervägde det lite lätt medan jag vattnade växterna på balkongen men sedan kom jag fram till att det är en dag imorgon också, samt att sånt där öldrickande ju är hemskt oekonomiskt. Istället kröp jag ner i sängen med en mustig deckare som utspelar sig på den engelska landsbygden och lite lyxig chockladglass. Man måste ju få unna sig ibland. Nä, nu ska jag göra en kopp örtte innan jag går och lägger mig. Godnatt raringar!


/j

3 kommentarer:

padam padam sa...

Fantastiskt! /a

vallmovild sa...

härligt att det är någon mer än jag som är tant vid 23, fniss.

padam padam sa...

a: tackar, det känns dock lite stofilt

vallmovild: vi kan bilda klubb!
/j