lördag 9 augusti 2008

den berusade kocken

Författare, artister och så, dricker ibland för att frigöra sin inre kreatiovitet. Jag dricker för att frigöra min inre kock. Eller, såklart jag inte dricker bara därför, men det är onekligen effektivt. Vanligtvis är jag sämst i världen på att laga mat. Jag tycker att det är in till döden tråkigt. Brer hellre några mackor. Men när jag är full, som nu, då rinner inspirationen till! Då plötsligt för jag en invigelse att laga en italiensk/asiatisk quorngryta med soyablancherade nudlar, bara så där.

Är accidentally in drunk igen. Det blir ju alltid så trots mina goda intentioner. Skulle inte ut ikväll, sa nej till vänner som skulle till megadansgolvet på stureplan men nu sitter jag här och vaggar. Visserligen i god tid, ska upp om nio timmar så jag kommer vara fräsch som... diskmedel? Någon fräscht? Wc-block?

Var först på en spökvandring i gamla stan med min familj (och min pojkvän, han är ej min familj, det vore jobbigt). Min mamma har fyllt år och hennes present var att vi alla skulle få en guidad tur av en teatralisk snubbe i hög hatt. Han berättade om stockholms blodbad och hemsökta hotell. Det var mer intressant än jag trodde. Sedan gick jag och Micke till puben Magnus Ladulås där vi upplevde våra nyförälskade dagar. Vi var nämligen där på var andra date när vi försökte leka anständiga och förtränga att vi legat med varandra som vilda djur första kvällen vi träffats. Jag kände nyförälskalsen på nytt. Är sjukt kär i den killen. När jag ser honom på distans, när vi inte är hemma i vår lägenhet och pratar om hur vi ska betala nästa hyra eller om vem som ska diska, så återupptäcker jag hur fruktansvärt underbar jag tycker att han är. Eller, det är klart att jag vet det hela tiden, men ibland kommer det liksom i skymundan. Ikväll såg jag igen att han är fan så rolig och pratsam och okonstlad. Jag tänkte typ bli far till mina barn, här och nu men så kom hans kompisar och vi drack en öl till och sen skulle de till debban och jag var tvungen att dra hem. Jobbar imorgon. Det kommer att vara otrevligt. Det här inlägget har tagit all min kraft att stava rätt och jag tror inte att jag har lyckats.
/j

Inga kommentarer: