torsdag 19 november 2009

En lista om jul


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?

Jo, tycker inte att jul är så speciellt. Och så får man väl extra betalt? Har aldrig gjort dock.

Bakar du något till jul? vad?
Jag är inte så bra på att baka (eller laga mat öht.) Kanske en banankaka.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med, jag gillar russin! I allt typ.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Spelar ingen roll, ingen vill dock ha julgodis som är egenproducerat av mig.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Den är vit med små tomtar i. Fick av svärmor. Men jag brukar inte tända den varje söndag utan när jag kommer ihåf, vilket är typ aldrig.

Fönsterprydnad - stjärna eller elljusstake?
En stjärnjävel som jag sliter med varje år och som får hänga kvar till mars typ.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
e-post, hatar onödig post, det bara samlas på hög och så måste man gå till pappersinsamlingen. Jag drömmer typ erotiska drömmar om det papperslösa kontoret.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…?
Samma färger som lägenheten alltid har... (jag vet jag är fett o-julig)

När julpyntar du hemma?
vi slänger väl ut nån liten tomte och så är det den där stjärnan som jag brottas med nån dag innan jul.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Jag ställer ut en porslinstomte på närmsta tomma yta, typ. Hänger lite glitter i krukväxterna.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Inget, har ingen gran. Om man är hemma hos nån med gran är det väl fint med julgranskulor. Men det är inte direkt så att jag vänder i dörren om julgranskulor fattas (eller pumlor, som Andrea säger! Jättekonstigt ord.)

Har du ett färgtema i granen?
Är granlös.

Levande gran eller plastgran?
Granen kan få vara här i anden.

Hur ser din julfrukost ut?
Som alltid annars - c-vitaminbrus i glas. Sätter julstämningen, verkligen.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Jag brukar dricka öl!

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köp.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Jag stoppar i vad som bjuds.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
clementiner kanske? Men det är inte direkt som att de signalerar jul för mig, de är goda bara.

Vilken är din favoritjulskiva?
Nej alltså... ingen. Kanske nån gammal dammig absolute christmas 23 som jag har haft sen jag var 10 bara för sakens skull.

Vilken är din favoritjullåt?
Last Christmas, hehe...

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Om det finns vegetariska alternativ är jag nöjd.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Hahahaha!

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Som sagt, russin is my thing,

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Herregud, inget! Supervidrigt ju.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
aldrig testat, tror inte att det är vegetariskt?

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Nä, jag dricker öl.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Alltså jag må se ut som en femtiotalsbrutta men jag har sannerligen inte kitchenskills som en. Min mamma är väl inte heller så road av matlagning och min svärmor gillar kött i mängd så att de skulle ge mig recept är inte så troligt.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Nä inte nu för tiden. Det står väl på i bakgrunden.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Askungen faktiskt. För klänningen blir så fin...

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Nån gång, minns inte.

Har ni tomte hemma?
Om barn är med.

Köper du julklappar till många?
Till typ tio pers.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
affären får jättegärna slå in, bekvämt ju.

Roligast att få i sin julklapp?
Det spelar verkligen ingen roll. Ett presentkort på trashydiva.com/ vore iofs härligt.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Se ovan. Om jag får önska helt fritt så vore det fint med ett halvår ledigt så att jag och Micke kan åka på den där långresan.



Och efter de här svaren blir jag inte förvånad om tre andar kommer och hämtar mig för att visa mig sann julglädje...

/j

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha ja du är verkligen SJUKT o-julig! Men det är lugnt, jag har så det räcker och blir över! ;)

padam padam sa...

jag vet, det är nästan tragiskt... :)