lördag 5 december 2009

Perfektion



Platon menade att allt som finns har sin ursprungliga form i idévärlden, och föremålen i sinnevärlden är endast bleka efterapningar av de ursprungliga formerna. Idén om hästen är tex. alltid mer perfekt än de hästar som existerar. Men! Den här skon är hämtad direkt ut idévärlden. Den är perfekt. Den är tanken bakom alla skor som har skapats men som inte kan leva upp till den ursprungliga idén. Och om jag hade 315 euro så skulle jag kunna köpa dem från Agent Provocateur. Men det har jag inte för jag bjuder Micke på en resa till Teneriffa över nyår. Vore det oschysst av mig att ställa in resan?

/j

2 kommentarer:

Anonym sa...

om man någonsin kommer i närheten av det man ser utanför platons grotta ska man kasta barlasten i sjön och dyka efter det direkt! vad är en resa i jämförelse med den perfekta formen!?

/a

padam padam sa...

men att det perfekta formen skulle kosta 3000 spänn är ju lite smärtsamt...