fredag 15 maj 2009

Erica Ascots begravning

Andy, har du läst Black Ascot?

När jag läste den först blev jag lite... stött över att en 18-åring kunde dricka plommonvin i skolan utan att någon reagerade. Kalla mig moraltant. Sedan började jag undra om det var sant, det var för dekadent, för romantiskt, osannolikt dramatiskt. Och visst var den då, bloggen var pr, skapad av Studio Total för Malmö Operans uppsättning av Vanessa.

Och nu har bloggens huvudperson dött och hennes aska ska spridas vid Hedvig Eleonora. Hennes bloggtexters aska i alla fall. Eller copyn Thomas bloggtexters aska. Jag funderar på att gå förbi, det är ju nära.

Vad tycker du om marknadsföringen? Onekligen har det varit ett effektivt sätt att uppmärksamma Malmö Opera bland unga tjejer, vilket var målet. Så bra marknadsföring är det ju.

Är den moralisk? Är det ens viktigt att marknadsföring är moralisk?

Med tanke på mitt jobb borde jag svara ett rungande ja...

Fast jag gillar det, om än något kluvet.

/j

2 kommentarer:

Anonym sa...

idén är ju fantastisk... lite som magnus carlbrings yo embryo-blogg fast mer utspekulerad

Anonym sa...

Mm... det är ingen som stör sig på böcker för att det är fiktion, bloggar däremot antas ju vara sanna. Sanningsaspekten finns där, skulle jag ha sagt om jag fortfarande pluggade mediekomm.

Egentligen så finns det ju inget som säger att bloggar måste vara sanna, eller att de är bättre och finare om de är sanna. Allt är ju ändå berättelser, och eftersom de flesta ändå aldrig träffar de bloggare de läser skulle de lika gärna kunna vara fiktion.

Och naturligtvis är jag en sucker för att uppmärksamma opera...


/j