torsdag 25 september 2008

Och bordsskick var aldrig för mig

Ninaninaninana (ja det är officiellt hur introt till det där boktipsprogrammet stavas, google rekommenderar det!). Läs boken "höger hand, vänster hand" av Chris McManus. Otroligt intressant populärvetenskapligt om betydelsen av höger och vänster i naturen, genetiken, socialt och kulturellt. Den spänner alltså över väldigt breda ämnen och det är lite hisnande när han kastar sig från molekylnivå till det sociala stigma som vänsterhänthet har varit. Jag hade aldrig anat att vänster-höger, som jag knappt kan skilja på, är så intressant!

Jag har alltså inte riktigt greppat vänster och höger. Det kommer i alla fall verkligen inte naturligt. Om någon ropar "sväng höger" till mig är chansen 50/50 att jag faktiskt svänger åt höger. Det funkar om jag får lite betänketid, om jag tex. får klura ut vilken hand jag skriver med. Men det tar ju några millisekunder mer, och det kan bli problematiskt. Min körlärare var inte så glad åt det, särskilt inte efter att jag nätt och jämt körde på en dam med hund efter att han instruerat höger och jag promt svängt vänster. Jag tog aldrig körkort.

/j

Inga kommentarer: